Det är höst, och hösttrend med den. På glasögonsidan vill Synsams nya initiativ AI Eyewear vara stället att hänga på, både för den som vill sticka ut och för den som vill odla en mer diskret retrostil.

På AI Eyewear går det att hitta olika glasögon beroende på vilken trend man vill haka på. Höstens stora trend är Pretty Hexagon, som finns i tre olika färger. Det här är för den självsäkre, den som vågar sticka ut.

Vintage circle finns också i tre färger. Det är retroinspirerade runda bågar med modern touch.

Vintage circle från AI Eyewear.

AI Eyewear erbjuder produkter för dem som både vill vara modemedvetna och vill ha glasögon till ett skäligt pris. Mood-butiken blev varumärkets premiärbutik, öppnad i fjol. Det är Synsam som står bakom satsningen där man prövar ett annorlunda men enkelt koncept.

”Det är en tjänst som ger oss en fördjupad relation med kunderna. Många kollar på glasögon på nätet och testar sedan i vår butik”, har Håkan Lundstedt, vd och koncernchef för Synsam, sagt till sajten Market.

AI Eyewear

Lanserade hyresmodell

AI Eyewear ska göra det så enkelt som möjligt för kunden att välja glasögon, är tanken. Nyckeltalet är tio – tio olika bågar, tio olika färger och tio glasfärger att välja mellan.

Men butiken vill också ge kunden möjlighet att hyra flera glasögon i stället för att enbart köpa ett par bågar.

”Syftet med AI är att förenkla och skala bort otydlighet och svåra val som tidigare präglat branschen. Vi tycker att det är självklart att våra kunder ska kunna prenumerera på glasögon, som man i dag gör med exempelvis Spotify, Netflix eller bilen”, säger Martin Daniels, innovationschef på Synsam Group, i en kommentar.  

Nu kan kunderna välja två bågar för en låg månadskostnad. Då ingår både synundersökningar och byte av glas när synen förändras. Dessutom går det bra att också få synundersökningar utan krav på köp.

Helhetsupplevelsen i fokus

I en vanlig glasögonbutik säljs det glasögon. Men AI Eyewear vill att det ska det vara en upplevelse att enbart vistas i butiken.

Här finns både laddningsstationer för mobiler och kaffe att dricka för att skapa en social mötespunkt. Kunden ska kunna byta sina glasögon när man vill och utforma dem efter egna behov.

AI Eyewear vill skapa en ny glasögonupplevelse – inte bara för syns skull.