Entreprenören Filip Tysander visade affärsvärlden hur man kan slå igenom ordentligt via digitala kanaler. Men när hans miljardomsättande klockbolag Daniel Wellington skulle öppna butik i Europa var Mood Stockholm förstavalet.

I affärskretsar är företagaren Filip Tysanders resa från okänd till grundare för ett miljardbolag välkänd och denna resa kretsar väldigt mycket kring online-promotion. Han red skickligt på Instagrams succévåg när den sociala plattformen var ny och skapade framgångsrika samarbeten med influencers och kändisar. På några år hade företaget nått osannolika resultat; 2016 gick man till exempel med 960 miljoner kronor i vinst.

Företagets mest ikoniska klocka är den typ som har ett Natoband, inte sällan i diskreta mörkblå och röda toner, och en stilren vit display. På Daniel Wellingtons hemsida finns det dock ett betydligt fler alternativ än denna variant och det stora utbudet låter dig välja mellan olika band- och klockurkombinationer. Den som inte föredrar ett Natoband i tyg hittar flera alternativ i läder. Tillsammans med den enkla displayen där siffrorna inte är utskrivna och företagets logga är diskret placerad på urets ovan- och undersida ger det en clean, minimalistisk look.

Företagets mest klassiska klocka har ett så kallad Natoband i tyg (Foto: Daniel Wellington).

Men onlineverksamheten täckte inte hela företagets vision och efter att ha startat butiker på andra kontinenter öppnade företagets första fysiska närvaro i Europa 2016. Och valet föll alltså just på Mood Stockholm.

”Vår fysiska butik, strategiskt placerad i Mood Stockholm, ser vi som ett naturligt steg i att ytterligare stärka relationen och komma närmare våra kunder”, sa han inför öppningen, i en intervju med Metro Mode.

Magasinet Inc listade 2017 DW som snabbast växande företaget i Europa (Foto: Daniel Wellington).

Kändisar som har promotat företaget är bland andra modellen Kendall Jenner, skådespelaren Elle Fanning och fotbollsspelaren Paolo Dybala.

Som nämnts var sociala medier och i synnerhet Instagram vitalt för företagets framgång och som en måttstock kan nämnas att varumärket hade mångdubbelt med följare på Instagram jämfört med etablerade konkurrenter som Rolex och Swatch.

Grundaren Filip Tysander är känd för att bära på en hemlighetsfull aura och inte ge många intervjuer. Han är i dag 34 år och är uppväxt i Järfälla.

Hailey Bieber är en av kändisarna som burit företagets länkklocka (Foto: Daniel Wellington).

Idén och namnet till företaget uppstod under en resa i Australien då han träffade en britt vid namn Daniel Wellington. Han beundrade sin reskamrats klädstil och tog den som inspiration till sitt eget märke.

Man kan hoppas att de svenska butikerna, i synnerhet den i Mood Stockholm, har en speciell plats i hans hjärta – trots att det startats över 400 andra butiker världen över.