Kivra lägger nu till kvitton till sin brevlåda. Tanken är att fortsätta underlätta vardagen för miljontals svenskar, och samtidigt spara på miljön.

Företagets affärsidé är att kunder ska kunna få sin post digitalt. Över tre miljoner svenskar använder redan Kivras tjänst, och med det är bolaget störst på marknaden.

I december blev Kivra klimatpositivt, som världens första företag inom sin bransch, och nu är man redo att ta sin satsning ett steg längre. Snart ska det, förutom dokument och fakturor, även gå att få sina kvitton samlade digitalt hos Kivra.

Intresset för initiativet har varit stort. Bland annat har detaljhandlarna Ica och Jula redan anslutit till projektet.

”Varje år skrivs det ut 4 miljarder papperskvitton i Sverige vilket motsvarar 50 000 träd. Det många inte känner till är att papperskvitton innehåller hormonstörande ämnen samt att de inte går att återvinna”, säger Alexandra Karnig, affärsområdeschef och produktägare för kvitton på Kivra.

Foto: Kivras monter hos The Lobby.

Hon menar också att många har för vana att tacka nej till kvitto i butik, vilket gör att majoriteten av alla kvitton slängs.

Kivra finns nu på plats i The Lobby för att skapa medvetenhet kring kvittots påverkan på miljön.

Vid deras monter står en glasbehållare där folk kan lägga sina gamla kvitton. När den är fylld planterar Kivra 1.000 nya träd.

Just glasbehållaren har en speciell betydelse, förklarar Alexandra Karnig:

”Tanken är att visualisera resursslöseriet. Och använda det som incitament till att ställa om till digitala kvitton. Om man tänker efter är det upprörande att vi skövlar skog för att producera papper som sedan hamnar i papperskorgen.”