Allt fler kunder väger in hållbarhet i köpbeslutet. Nu bildar e-handlarna en organisation som ska verka för mer hållbar onlineshopping.

Den nya organisationen heter Hållbar E-Handel, och ska genom delad kunskap och bättre kommunikation och samverkan verka för en mer hållbar onlineshopping.

”Det här är ett väldigt viktigt initiativ för alla oss som jobbar med e-handel. Alla e-handlare behöver ta ett stort ansvar för sitt eget hållbarhetsarbete och det ska vi hjälpa till med”, säger Patrik Rees, vd på E-business Partner och nybliven ordförande för Hållbar E-handel, i ett pressmeddelande.

Tanken är att Hållbar E-handel ska erbjuda alla handlare i branschen som blir medlemmar en möjlighet att certifiera medarbetare som kan bli ansvariga för arbetet med hållbarhetsfrågor. Utbildningen är 12 månader lång, och ska ge personen viktig kunskap och verktyg i hållbarhetsarbetet.

Sanna Thurdin är affärsutvecklingschef på branschforumet Ehandel, som är en av initiativtagarna, tror dock inte att det finns någon onlinebutik som är 100 procent hållbar i dagsläget.

”Men vi har en stark tro på att 100 procent av e-handlarna vill bidra till en mer hållbar e-handel”, säger hon i en kommentar.

Nyligen aviserade fraktbolaget Instabox, som redan klimatkompenserar alla transporter, att man börjar med fossilfria leveranser.

”Förhoppningsvis kan vi visa vägen för andra transportbolag”, säger Alexis Priftis, grundare och vd på Instabox, i en kommentar.

Foto: Press

Klädjätten H&M blir först ut att erbjuda tjänsten, som är ett gratis tillval för alla kundklubbsmedlemmar. För övriga kunder kostar fossilfri leverans 39,90 kronor, vilket är samma pris som H&M:s billigaste leveransalternativ. Med andra ord är det lättare än någonsin att onlineshoppa hållbart hos H&M!