Flera giganter fick stryka på foten när SJ utnämndes till Sveriges Grönaste Varumärke. Tågoperatören vinner utmärkelsen för sjunde gången.

Sveriges Grönaste Varumärke har anordnats av strategikonsultföretaget Differ sedan 2008. Resultatet av årets upplaga har nu offentliggjorts.

I undersökningen koras vinnare i två olika kategorier. I den första kategorin bedömer de svarande grönheten hos över 100 varumärken, medan den andra kategorin är ett fritt val av vilket varumärke de anser är grönast.

Foto: Marcus Hjelm/Unsplash

Det är sjunde gången som SJ tar hem utmärkelsen som Sveriges Grönaste Varumärke, och bolaget har vunnit underkategorin transport, som innefattar tåg-, flyg-, färje- och busstrafik, varje år sedan undersökningen startade. Detta tack vare ett gediget hållbarhetsarbete.

Bland annat köper man enbart el från vatten- och vindkraft, skriver SJ i ett pressmeddelande. Sedan 1994 är alla resor med SJ märkta med Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval.

Livsmedelshandlarna Coop och ICA gör SJ sällskap på pallen. Strax utanför topp-3 landar ledande elbilstillverkaren Tesla, tätt följt av elbolaget GodEl.

När de svarande får välja fritt vilket varumärke de anser är grönast vinner Änglamark för nionde året i rad, med Coop som tvåa och mejerikooperativet Arla på en tredjeplats.

(Foto: Stefan Nilsson/SJ/Press)