”No photoshoot production was required for the making of this issue”. Så lyder bildtexten till årets första nummer av italienska Vogue.

Vogue Italia startar det nya decenniet med nostalgi. Med inspiration från den pre-fotografiska eran illustreras omslaget och alla bilder i årets första nummer av modemagasinet. Ett djärvt drag med syftet att göra industrin mer hållbar.

De åtta illustrerade omslagen för utgåvan landar i handeln den 7 januari och innehåller verk av konstnärer som avbildat verkliga modeller iklädda färgstarkt mode från Gucci. Det skriver The Guardian i en nyligen publicerad artikel.

Trots att fotograferingarna uteblev, fick modellerna klä sig i Gucci från topp till tå och stylas av Vogues stylister. Det italienska teamet ville visa att konst och fantastiska modebilder kan skapas utan att tynga miljön på grund av resor, frakt eller avfall.

Foto: Vogue Italia

20 flygningar och 150 personer

Enligt tidningens chefredaktör Emanuele Farneti krävs det stora resurser för att sätta ihop ett komplett nummer av Vogue. Vogue Italias septembernummer, som vanligtvis tillhör årets största, visar hur stort modemagasinets koldioxidavtryck verkligen är:

”Hundrafemtio personer inblandade. Cirka tjugo flygningar och ett dussin tågresor. Fyrtio bilar i standby. Sextio internationella leveranser. Lampor tända i minst tio timmar utan stopp, delvis drivet av bensindrivna generatorer. Matavfall från cateringtjänsterna. Plast för att packa in plaggen. Elektricitet för att ladda telefoner, kameror…”

Intellektuell ärlighet

Följaktligen vill Farneti visa intellektuell ärlighet och därmed erkänna att det finns en betydande miljöpåverkan i samband med fylla en modetidning med innehåll för en bred publik.

De illustrerade omslagen är ett första steg i rätt riktning mot ett grönare Vogue Italia. Därefter siktar varumärket på att göra sin förpackning mer hållbar genom att introducera ett 100 procent komposterbart plastomslag under 2020.