Heta träningsformerna Megaformer och Barre har hyllats världen över, men ännu inte riktigt slagit igenom i Sverige. MOOD District Magazine har träffat Hélène Barkman, grundare och vd för Becore, som är säker på att konceptet är här för att stanna.

En träning som både är effektiv och säker, med skön gruppdynamik, i en fräsch miljö ”mitt i smeten” – låter inte det fantastiskt? Så beskriver Hélène Barkman sin träningsstudiokedja Becore.

Hélène Barkman, vd för Becore.

”Vi erbjuder något helt unikt. Lika effektivt som personlig träning, men med energin från gruppträning. Man blir ’hooked’!”, säger hon.

Becore är speciellt på flera sätt. I träningsstudions två träningsformer Megaformer och Barre är det 50 minuter effektiv träning som gäller; inget snack, ingen ”dötid”. Alla är vi upptagna – så nu kör vi.

Träningen passar alla, erfaren som nybörjare. Hélène berättar att Becore har en åldersspridning mellan 16 och 80 år – och alla kan vara på samma pass, gammal som ung. Man kan gå och träna med vem som helst.

Becores studio med ”megaformers”.

”Det inspirerar till att träna tillsammans. Ett bra community skapar härlig gemenskap, och möjligheten att träna med människor i olika fysisk form och ålder gör att parkonstellationer som till exempel mor och dotter eller far och son är mycket mer vanligt. Även företagsträning är stort hos oss, eftersom alla verkligen kan vara med.”

Förutom att träningskonceptet är speciellt så krävs heller inget medlemskap, och det finns inget krav på bindningstid. All bokning och betalning sker via hemsidan eller appen.

Vissa kan uppfatta Becores pass som relativt dyra, men det är inget som Hélène håller med om – tvärt om:

”Om du tänker på hur många gånger du haft gymmedlemskap, men aldrig gått dit, så blir ju den gången du kommer dit den månaden väldigt dyr. ”

Becore har en annan modell helt enkelt, som frångår traditionellt gymmedlemskap. Här betalar du bara för det du tränar, och utan krav på bindningstid. Varje vecka erbjuds 130 klasser på olika tider för att det ska vara lätt att hitta tid att träna.

”Vi jämför oss inte med vanliga gym. Vi ser oss som en egen liten nisch av träningsmarknaden.”

Även om Becore inte jämför sig med vanliga gym finns det säkerligen folk som står i gym-valet och -kvalet, men Hélène räds inte den utmaningen.

”Vi är helt enkelt väldigt bra på det vi gör – det vill säga boutique fitness-konceptet”, förklarar Hélène. 

Becores Barre-studio.

Det som internationellt kallas ”boutique fitness” är alltjämt i sin linda här i Sverige. Det var under tiden Hélène bodde i London, där konceptet gjort succé, som hon upptäckte träningsformerna.

”Vi är ju lite efter här i Sverige vad gäller boutique-träning”, säger hon med glimten i ögat.

Själv har hon en bakgrund inom försäljning och marknadsföring, men kände sig frälst när hon upptäckte Megaformer och Barre. Hon tror att många skulle uppskatta träningsformerna om de bara kände till dem, och vågade prova.

Just att sprida budskapet blir en viktig del av Becores verksamhet under 2020 – och en satsning på att locka fler män.

”Just nu är det mer kvinnor, men allt fler män hittar till oss – inte minst tack vare det här grymma läget [i MOOD District].”

Männen är generellt sett bättre på att hålla i träningen när de en gång fastnat för konceptet, och går på pass mer regelbundet, förklarar hon. Träningskonceptet är jättestort i USA, där många studior ofta kan ha fler män än kvinnor.

Hélène är tydlig med att Becore:s träning inte handlar om utseende. Fokus ligger på att människor mår bra och känner sig friskare av att träna.

”Det är jätteviktigt för mig. Det handlar om att må bra, och träning har ju så många positiva effekter på kroppen förutom styrka.”

Hélène vurmar för Becore:s träningskoncept, och berättar att många kunder också verkar förälskade. Kedjan bedriver inte någon nämnvärd marknadsföring, utan litar till sin produkt och sitt goda rykte – och det har givit resultat.

”Vi jobbar med att ändra folks vanor, och det tar tid. Vi ser långsiktigt på det här, men är på god väg, känner jag.”

I jul har Becore ett speciellt prova på-erbjudande: ”A Xmas Present”. I paketet ingår 4 pass för 600 kronor. Erbjudandet gäller för träningar i januari och februari – en perfekt klapp till någon du känner som går i tankarna på ett nyårslöfte om ett friskare och starkare 2020.

”Här om dagen kom en kund fram till mig; hon kände igen mig från Instagram. ’Jag måste bara säga – det här är allt för mig. Först kommer familjen såklart, men sedan kommer Becore!’ Det var så kul att höra!”