Att stiga upp ur sängen varje morgon kan vara en kamp, och många känner sig inte fullt utvilade. Faktum är att din väckarklocka kan vara boven i dramat.

Att vakna upp pigg och alert är något som vi alla drömmer om. Oftast är fallet tyvärr det motsatta – trötta ögon och en kropp som skriker efter mer sömn. En ny studie visar att det kan bero på alarmsignalen du vaknar till.

En grupp australiensiska forskare har nyligen kommit fram till att dina morgonbesvär kan ha att göra med vilken typ av väckarklocka du använder, rapporterar Healthline.

Foto: Malvestida Magazine/Unsplash

Tillståndet kallar de för sömntröghet, vilket innebär den omtöcknade känslan vi kan känna när vi just har vaknat. Normalt håller den i sig i ungefär 30 minuter, men även fall upp till fyra timmar har rapporterats.

Melodiskt framför monotont

Att vakna till intensiva och skorrande toner gör mer skada än nytta, eftersom de får dig att känna dig trött och groggy. En mer melodisk och harmonisk signal kan dock hjälpa dig att känna dig mer alert, visar forskningen.

Studien involverade 50 personer som fick utvärdera sina känslor och tankar kring olika alarmsignaler. Till sist fann man att melodiska ljud med minst två olika toner i en viss ordning gjorde det lättare att stiga upp ur sängen på morgonen.

Madonnas hit ”Borderline” är alltså ett bättre alternativ än telefonens standardsignaler – som bygger på en enda ton och är alldeles för monotona för att fånga våra hjärnors uppmärksamhet.

Foto: Matthew Henry/Unsplash

”Det finns inget substitut”

Avslutningsvis menar forskare att det finns flera andra saker du kan göra för att säkerställa att du vaknar så alert som möjligt.

Få tillräckligt med sömn och gärna enligt ett konsekvent schema som är synkroniserat med våra dygnsrytmer. ”Det finns inget substitut för tillräckligt med sömn,” poängterar en av forskarna.

Att vara mer aktiv under dagen är en metod som förbättrar sömnens kvalitet och gör det lättare att somna. Undvik även alkohol innan läggdags eftersom alkoholkonsumtion vid kvällstid rubbar sömnen och påverkar den negativt.