Framgångsrika människor kommer i alla färger och former, men en sak har de gemensamt – de ser inte hinder, bara möjligheter. Den inställningen gäller även tidiga morgnar.

Det skriver Forbes, som sammanställt de bästa tipsen för att maxa morgonen.

Inställningen att alla problem är möjligheter gäller även på morgonen. När många drar sig för att gå upp en timme tidigare, säger framgångsrika människor: ”perfekt, en extra timme att träna och arbeta på att bli ett bättre jag”. Många framgångsrika ledare tränar på morgonen, till exempel entreprenören Richard Branson, Apples vd Tim Cook och Disneys vd Bob Iger, och studier visar att det leder till bättre hjärnfunktion och social kompetens.

Forbes rekommenderar ett glas citronvatten direkt efter uppstigandet, eftersom det främjar bättre mag- och tarmfunktion och ger en extra boost energi. Citroner är smockfulla med vitaminer och mineraler, och dessa upptas bäst på fastande mage, så vänta 15-30 minuter mellan intaget av citronvatten och frukost (perfekt tid för ett snabbt träningspass helt enkelt!).

Framgångsrika människor är också bra på att säga nej. Därmed blir det lättare att prioritera sömn och arbete, och inte falla för frestelser i form av sena middagar eller utekvällar. Enligt artikeln finns det ett tydligt samband mellan risken för utbrändhet och förmågan att säga nej – ju bättre du blir på att säga nej, desto hälsosammare blir både ditt arbets- och privatliv.

Många framgångsrika människor prioriterar en hälsosam och nyttig frukost. Du har säkert fått höra att ”frukosten är dagens viktigaste måltid”, och det är faktiskt sant. Folk som äter en bra frukost löper lägre risk att bli överviktiga, har jämnare blodsockernivå och upplever mindre hunger under dagen. Dessutom främjar en nyttig frukost korttidsminnet och din koncentrationsförmåga, enligt artikeln.

För många är det viktigt att koppla av innan de ”kopplar på”. Yoga och ”mindfulness” är trendigt, och det med allt rätt. Att slappna av sänker dina stressnivåer, och ökar din produktivitet.

Slutligen är det målmedvetenhet som personifierar framgångsrika människor. Att sätta mål och planera utförandet är nycklar till att få saker gjorda. Ett bra drag är att lägga in tid för planering direkt efter avkopplingen. På så sätt är du fullt fokuserad och avstressad, och kommer säkerligen göra ditt bästa planeringsarbete på hela dagen.

Försök inte att ändra allt på en gång, utan ta det bit för bit. Det finns mycket att vinna, både i tid, produktivitet och välmående, på att ha en bra morgonrutin, så om du tänker genomföra ändringar – se till att verkligen gå in för det!