I en tid då Netflix fortfarande förknippades med filmuthyrning och Spotify ännu var i sin linda hade Storytels grundare visionen för att bryta ny mark. I dag är plattformen marknadsledande på den snabbt växande ljudboksmarknaden.

The Lobby har fått en pratstund med kommunikationschefen Dan Panas.

Storytel grundades redan 2005 av Jonas Tellanderoch Jon Hauksson. Duon hade både visionen, viljan och passionen för det innehåll och den teknik som skulle visa sig helt avgörande för att bryta ny mark, och börja strömma berättelser direkt via nätet. 

Tillsammans skapade de ett fantastiskt koncept som fick sitt stora mediala genombrott 2009 när vd Jonas Tellander presenterade sin idé i programmet Draknästet i Sveriges Television. Medverkan ledde till en investering.

”Och resten är, som man säger, historia”, förklarar kommunikationschef Dan Panas entusiastiskt.

I dag är Storytel norra Europas största streamingtjänst för ljudböcker och e-böcker, och når över 1 miljon hängivna lyssnare och läsare världen över.

Storytel har en miljon kunder världen över. (Foto: Storytel)

”Storytel föddes för 14 år sedan, med en vision att göra världen till en mer empatisk plats genom fantastiska berättelser som kan delas och uppskattas av vem som helst, var som helst och när som helst. Det gäller fortfarande, och nu mer än någonsin, i en hektisk tid där en spännande, intressant eller skön berättelse ger dig den där chansen att varva ned och koppla bort bruset en stund. På dina villkor”, säger Dan Panas.

Han menar att trots den snabba tillväxten har företaget fortfarande fötterna på jorden; fantastiska berättelser är alltjämt det centrala för verksamheten.

Det betyder inte att man vilar på sina lagrar. Den stora mängden titlar, i dagsläget omkring 300.000, och satsningen på så kallade ”originals”, berättelser som är ”skräddarsydda för örat”, nämner Dan Panas som två faktorer som särskiljer Storytel från konkurrenterna.

En av ljudbokens stora styrkor är att den är ett sällskap i vardagen. Oavsett om du befinner dig i motionsspåret, pendlar till eller från jobbet eller lagar middag kan du förlora dig i en fantastisk berättelse. Den flexibiliteten gör att du slipper välja bort saker du gillar.

Storytel gör vardagspusslet lättare. (Foto: Storytel)

Samtidigt tror Dan Panas inte att ljudboken kommer att konkurrera ut den fysiska – snarare tvärtom. De två komplimenterar varandra, och växer tillsammans:

”Både ljudboken och Storytel växer så det knakar just nu, men den här tillväxten innebär faktiskt också att hela den totala bokkonsumtionen i landet växer. Därför kan det kännas lite drygt att ställa den fysiska boken mot ljudboken, för det fantastiska som händer just nu är att intresset för berättelser i Sverige ökar totalt sett. Det är en underbar sak som vi alla borde vara lite stolta över.”