En rad uppstickare, och några etablerade, när Whole Foods spår nästa års trender.

CNBC har sammanställt Whole Foods råd och rön inför det första skälvande året på 2020-talet.

Butikskedjan Whole Foods gör en årlig lista över vad man tror blir stora livsmedelstrender under det kommande året.

Förra året förutspådde man stor ökning inom så kallade CBD-produkter, alltså livsmedel med cannabis, samt veganska köttalternativ-snacks och ekologiska förpackningar. Nu har årets lista publicerats.

Regenerativt jordbruk. Den här sortens jordbruk innefattar god användning av träda och kompostering, så att jorden återhämtar sig och genererar bättre skördar.

Nya mjölsorter. Alternativ till det klassiska vetemjölet har blivit allt vanligare i takt med att allt fler väljer bort gluten, och det är en trend som Whole Foods förutspår kommer att hålla i sig under nästa år.

Stor tillväxt för produkter från Västafrika. Traditionella smaker och maträtter från regionen har börjat sprida sig över världen. Whole Foods tror även att fler kommer att intressera sig för plantor och sädesslag.

Ökad efterfrågan på ”kylskåpsvänliga” munsbitar. Snacks är alltid på tapeten, och allt fler väljer bort torrvaror eller produkter med mycket konserveringsmedel, till fördel för färskare livsmedel som förvaras i kylskåpet.

växtbaserad-burgare
Växtbaserad burgare. (Foto: Lefteris Kallergis/Unsplash)

Mer växtbaserade livsmedel. Tillväxten kommer inte bara från soja, utan även sädesslag, bönor, pumpa och avokado finns med på listan över tilltänkta livsmedel som kan integreras i växtbaserade alternativ.

Större variation i smördisken. Fler val och hälsosammare smöralternativ kan komma att bli starka trender under 2020.

Organiska alternativ för barn. Föräldrar som vill kunna servera lättlagade och hälsosamma måltider till sina barn kommer att få det lättare under nästa år.

Socker- och sirapsalternativ. Klassiska sötningsmedel kommer att få stå tillbaka för nya alternativ, spår Whole Foods.

Kött- och växtbaserade blandprodukter. Genom att blanda växtbaserade alternativ med kött kan industrierna blomstra tillsammans. Redan i år lanserade industrijätten Tyson Foods sin första produkt med växt-kött-blandning.

Fler alkoholfria drycker. Det här är en trend som sveper över världen, och den lär bara växa sig starkare under 2020.

LÄS MER: Mer godis och alkoholfritt – svenskarna byter laster

(Foto: Joao Marcelo Marques/Unsplash)