Måltidsersättningsbolaget Soylent, som gjorde stor succé för några år sedan, kan vara på väg att gå under. Har världen tröttnat på konceptet med en hel måltid i en flaska?

Den frågan ställer sig Forbes i en ny artikel. Soylent startades 2013 via en crowdfunding-kampanj, när marknaden för måltidsersättning var i sin vagga. Man tog emot förbeställningar till ett värde av 1,5 miljoner dollar, och hade officiell lansering kort därefter.

En färdig flaska måltidsersättning från Soylent. Bolaget säljer även pulver för egen tillredning. (Foto: Soylent)

Bolaget har sedan dess tagit in över 72 miljoner dollar i riskkapital, och till en början såg det ut som att att Soylent skulle bli nästa stora hit. Och vem hade förutspått något annat i det läget? En måltidsersättning med all näring en människa behöver, bekvämt levererat i en flaska? Det låter som en given storsäljare i dagens stressade samhälle.

Tyvärr blev det inte så.

Soylent i blått, utmanaren Huel i röd och termen ”måltidsersättning” i gult. (Grafik: Google Trends)

Det skulle visa sig att intresset för Soylent hade sin absoluta topp kring lanseringen 2013. Därefter har bolaget sakta men säkert försvunnit ur folks medvetande.

Internt tycks det vara oråd. Soylent har precis aviserat ett vd-byte, och i november förra året tvingades man flytta till ett mycket mindre kontor för att hålla nere kostnaderna. Det ryktas även om uppsägningar, skriver Forbes.

Samtidigt har intresset för måltidsersättning faktiskt ökat – och Soylent har blivit omkörda. Uppstickare har blivit utmanare, och numera ledande på marknaden. Ett exempel är brittiska Huel, som nyligen rapporterade en rekordbra januarimånad.

Huel har tagit marknaden med storm. (Foto: Huel)

Med andra ord verkar det som att marknaden finns för den här sortens måltidsersättning – en marknad som Soylent var med och skapade – och att intresset faktiskt ökar.