Populära kolsyremaskinen SodaStream har redan tagit plats i många svenska hem. Nu har bolaget köpts upp av Pepsi, och med det kommer en ny storsatsning på den svenska marknaden.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Tidigare i år blev Sodastream uppköpta av PepsiCo – och nu lanseras jättens populäraste drycker som smaker för Sodastream.

Foto: Sodastream/Press

Sverige och Norge blir först i världen med fem nya smaker: Pepsi, Pepsi Max, 7-up, 7-up free och Mirinda.

”Vår målsättning är en kraftigare tillväxtökning för Sodastream, varför vi är exalterade över att ha hittat ett sätt där vi kan nyttja både SodaStreams och Pepsis styrkor. Tillsammans med SodaStream jobbar vi mot vårt mål att minska plastanvändningen och bygga en mer hållbar framtid. Det här är ett steg på vägen”, säger Jim Andrew, produktchef för SodaStream på PepsiCo, i pressmeddelandet.

sodastream-flaska
En av Sodastreams återanvändbara plastflaskor. (Foto: Miroslav Skopek/Unsplash)

Sodastream är som sagt ett väletablerat varumärke i Sverige. Enligt bolaget själva har var fjärde svenskt hushåll en kolsyremaskin från Sodastream i hemmet, och totalt räddar svenskarna planeten från hela 182 miljoner plastflaskor – varje år.

De nya smakerna lanseras på Sodastreams nya webbshop i dag, 23 oktober, och i butik hos Elgiganten, Clas Ohlson, Citygross och Gekås om ett par veckor.