Holländska kostymföretaget Suit Supply är känt för sina lite galna butiker. Lokalen i Mood håller sig till företagets vision, då kostymerna breder ut sig på en nästan 1.000 kvadratmeter stor butiksyta – upprättad på tre butiksplan.

När den holländske ägaren av företaget Suit Supply letade efter en lokal till sin första butik i Sverige fann han till slut den optimala lösningen i Mood Stockholm. Fokke De Jong, som han heter, lägger stor vikt vid att lokalen är speciell. Gärna lite ”quirky”, hellre än att den följer beprövade mallar. Resultatet i Stockholm blev en tre våningar stor butik med små separata, lite avskilda hörn, flera mätstationer och färgglad dekoration.

”Butikslokalen är väldigt utmanande … Vi har fått lägga ner mycket tid på att få det att fungera”, sa Fokke de Jong om butiken i Mood till Market.se vid öppningen 2018.  

Med nästan 1000 m² har butiken störst butiksyta av alla butiker i Mood (Foto: Suit Supply).

Väntade tills lokalen dök upp

Suit Supply startade för snart 20 år sedan i Nederländerna och har numera växt till över 125 butiker på flera kontinenter. Men det är som sagt inte vilka lokaler som helst som duger för företagets grundare.

”Vi har velat komma till Sverige under en lång tid, men vi ville vänta tills vi hade hittat den rätta lokalen för vårt varumärke”, sa De Jong till en annan tidning, Dagens Media, när det var dags att öppna förra året.

Fokke de Jong säger i en intervju med att han är lite av en ”kostym-rebell” (Foto: Suit Supply).

Skiljer på mått och mått

Butiksytan i Mood-butiken sträcker sig över tre plan och är nästan 1000 kvadratmeter stor. Och med en sådan stor yta vore det konstigt om man inte erbjöd någon form av individuell måttbeställning till kunderna.

Och visst finns det, två varianter till och med. Dels det som Suit Supply kallar Custom Made, vilket innebär att man kan göra lite mindre ändringar som längd på armar eller ben, dels en andra tjänst som heter Custom Made to Measure, vilket är en heltäckande måttbeställning av en kavaj.

Några av bolagets kampanjer fick uppmärksamhet då de utmanat kostymnormen (Foto: Suit Supply).

Vill vara ”kostymrebell”

Totalt finns det över 10 stationer i butiken där man kan få hjälp av en skräddare att måttsy en kavaj eller smoking. När det gäller varumärkets koncept ser sig Fokke De Jong som en sorts rebell som vill göra skräddarbranschen lite mer experimentell och vågad. I tidningen Totally Stockholm berättar han att han delvis är kritisk till hur resten av skräddarvärlden ställer sig till skapande av kostymer.

”Branschen sänder ut ett konformistiskt budskap, nästan som att kostymer är till för att konformera dig till systemet, vilket är tråkigt. Det är inte mode… Vi för in helt ny energi i hela skrädderigrejen”, säger han.