Modeindustrin genomgår just nu en revolution i hopp om att bli mer hållbar. Fenomenet ”upcycling” blir allt mer populärt – och nu hakar de stora modehusen på trenden.

Redan i syslöjden får eleverna lära sig att skapa nya saker av gamla tyger, såsom en gympapåse av ett gammalt örngott. Även om termen ”upcycling” sällan används i det fallet, är det faktiskt just vad det betyder.

Att ”upcycla” innebär kreativ återanvändning och är en process för att omvandla biprodukter, avfall eller oönskade material till nya skepnader med andra funktioner. I takt med att medvetenheten ökar förväntas gamla gardiner, kökshanddukar och trasmattor bli mer eftertraktade än någonsin.

Foto: Volha Flaxeco

Vid ”recycling”, däremot, återvinns en använd produkt genom en process för att sedan göras om till en ny version av samma produkt.

Under modeveckan i Paris tidigare i år visade den franska designern Jean Paul Gaultier upp en hel kollektion skapad av upcyclade plagg. Modellerna spatserade längs catwalken iklädda klänningar sammansatta från handskar, slipsar och skjortor.

”Jag tänkte att det fanns för många kläder, så jag kanske återanvänder dem. I stället för att bränna dem, eller något liknande, kan du skapa något annat. Så för mig var det ett äventyr och jag var verkligen exalterad över att se vad jag skulle göra”, förklarar Gaultier till Women’s Wear Daily.

Foto: Raden Prasetya

Även den tidigare Adidas-chefen Scott Hamlin designar kläder utan att skada klimatet med sitt varumärke Looptworks. Idén går ut på att köpa oönskade toppar från professionella idrottslag och förvandla dem till upcyclad merchandise.

”Det slog mig, vad vi verkligen behöver göra är att bara sluta och inte skapa några nya material förrän vi använder de som redan finns”, säger Hamlin i en intervju med BBC.

Vill du själv dra ditt strå till stacken kan du se över din befintliga garderob och vad du har i hemmet. Prova nya kombinationer och plocka fram saxen för att skapa något helt nytt av det gamla.