Hur når man nästa generationens konsumenter? Klassiska Löfbergs gör nu ett rejält omtag kring delar av kundstrategin och pilottestar en både fysisk och digital kaffeupplevelse. ”Vi vill bli mer intressanta och relevanta”, säger Lena Rodin, Brand Experience Manager på Löfbergs.

Vad bör en kaffe kosta i Stockholms innerstad? Välj själv, uppmanar klassiska kaffetillverkaren Löfbergs.

Under devisen ”Next Generation Coffee” testar man just nu ett nytt koncept för att locka en ung och kräsen storstadspublik i vilket varje kopp prissätts av kunden själv.

lofbergs-kaffe-the-lobby-1
(Foto: Press)

Kunden sätter priset

Temat är sommar och kylda kaffedrycker men fokus ligger på innovation och cirkulärt tänkande. Tillsammans med byrån Universal Avenue – som står för all infrastruktur i form av betallösningar och planeringsverktyg – har man i veckan lanserat en pop up-lösning i AMF Fastigheters nya eventarena The Lobby.

Hit kan kunder komma förbi före, under eller efter jobbet för ett svalkande glas ismocka och hela konceptet bygger på självservering men med stöttning och guidning av personal.

Syftet med satsningen är att utforska hur kaffeupplevelsen kan förnyas genom digitaliseringens möjligheter samt testa hur det fysiska mötet kan stärka kundrelationen.

lofbergs-kaffe-the-lobby-2
(Foto: Press)

Nästa generations kaffedrickare

”Vi vill bli mer intressanta och relevanta för nästa generation, en utmaning vi delar med många andra. I The Lobby testar vi nya lösningar som vi sedan delar med oss av till våra kunder inom både retail och out of home”, berättar Lena Rodin, Brand Experience Manager på Löfbergs, till The Lobby Magazine.

Kunden bestämmer som sagt själv priset på produkten och valt belopp skänks sedan till välgörenhet. Återbruk och hållbarhet utgör inramningen genom flera innovativa och hållbara produkter. Betalning sker digitalt utan traditionella kassor.

Utöver rena produkter satsar Löfbergs stort på olika kundaktiveringar. Ett exempel – som hålls under varumärkets tre månader långa vistelse i The Lobby – är en tävling i ”latteart” där kunder kan skapa konstnärliga koppar kaffe med hjälp av skummad mjölk. En tävling som arrangeras i samarbete med ärtmjölkstillverkaren Sproud.

lofbergs-kaffe-the-lobby-5
(Foto: Press)
lofbergs-kaffe-the-lobby-4
(Foto: Press)
lofbergs-kaffe-the-lobby-3
(Foto: Press)

Tävlingar och lanseringar

Ett annat exempel är ett gemensamt initiativ med prinsparets stiftelse där arenan och plattformen kommer att användas för att promota en ny bok om nätmobbning bland barn, riktad till vuxna.

”Vi har bjudit upp till dans med andra varumärken, organisationer och människor som vi vet står för samma värderingar som vi gör, säger Lena Rodin till branschtidningen Dagens Media.

Annelie Gullström är affärsutvecklingschef på AMF Fastigheter. Hon välkomnar Löfbergs kommande kampanj i samband med The Lobbys nya temapremiär: sommar.

”Vi är glada över att Löfbergs och deras samarbetspartner Universal Avenue väljer The Lobby som testplattform för att provtrycka framtidens kaffeupplevelse. Kaffebaren kommer att bli ett välkommet och inspirerande tillskott till The Lobby i sommar”, säger hon.

Utöver den svenska kaffeklassikern präglas sommartemat av en rad andra varumärken. Trädgårdsmaskintillverkaren Husqvarna, exempelvis, visar just nu upp gräsklipparen 435X AWD – en pionjär på robotmarknaden och särskilt framtagen för utmanande terräng.

lofbergs-kaffe-the-lobby-7
Husqvarna är – tillsammans med Löfbergs – ett av många varumärken som intar The Lobby i sommar. (Foto: Beata Cervin)

”En fantastisk lösning”

För att större interaktion med kunder lockar man bland annat med en inomhusgolfbana.

”Vi ser satsningen i The Lobby som en möjlighet att visa upp Husqvarna Automower. I Stockholm ser vi en potential att öka medvetandet om robotgräsklippning som en fantastisk lösning till en perfekt gräsmatta varje dag och en lösning som frigör mycket tid. Vi har ett världsledande, innovativt erbjudande och här får vi möjlighet att presentera det till kunder som sällan möter oss hos våra professionella återförsäljare”, säger Linda Neal, Regional Marknadschef Norra Europa på Husqvarna.

Andra utställande varumärken under sommaren utgörs av Wilma&Louise, Miroux, Worldmarket Sthlm, SaintRoches, Velosophy, Mioo och Klotdesign. På Lobbys nedervåning fortsätter det uppskattade temat som fokuserar på hållbar nyproduktion samt återbruk inom inredning, mode och accessor.