Visuella plattformen Pinterest har lockat en speciell publik med sin nisch av sociala medier. Nu har sajten listat sin topp 100-lista över kommande trender. En av de tydligaste: 90-talet håller på att göra ett återtåg.

När Millenials blir äldre vill de återuppleva gamla minnen och hitta nya ämnen att snacka om, och Pinterest skriver att just 90-talet syns överallt; från modevärldens catwalk till retroprylar.

Sidan har bland annat sett kraftiga ökningar i följande segment:

Millenieoutfits

Kanske är folk ute efter en lite mer färgglad och avslappnad stil, då sökningarna efter millenie-mode, så kallade Y2K-outfits, har ökat med hela 669 procent på sidan. För att följa Pinterests tips: Leta upp ett par armébyxor, hitta några glänsande halskedjor och vältra dig i ”logomania”; den skamlösa exponeringen av översizade loggor.

Den sistnämnda stilen har Rihanna gjort till sin egen, skriver kvinnomode-sajten Refinery29. Till exampel har Rihanna varit omdanad av dels Dior-, dels Burburry-kläder vid utvalda tillfällen.

Dessutom skriver tidningen att Chanel på sin nya decembershow i Frankrike hade plagg med 90-tals känsla.

”Bälten som bärs högt på höften, lågt sittande jeans, crop tops och väskor som är lika små som en gammal flip phone”, beskriver de det som.

Foto: Paige Muller/ Unsplash

Scrunchies

Scrunchies ökning på Pinterest har varit galen. Under senaste året har 669 procent fler sökt på de fluffiga, färglada och praktiska tofsarna än året innan.

The Atlantic nämner att skådespelerskan Gwyneth Paltrow säljer sina egna scrunchies och sidan Teenvouge påpekar att stornamn som Adriana Grande, Selena Gomez och Bella Hadid har burit dem. Runt millennieskiftet fick de till och med ett eget skämt i serien Sex and the city (där Carrie var måttligt imponerad av plagget). 

Foto: Amazon

Grunge

Få stilar fick väl ett sådant genomslag under de första åren på 90-talet som grungen. På Pinterest ökade sökningarna på plagg kopplade till den ovårdade, rebelliska och obrydda stilen med 292 procent från 2019.

Blanka arméboots, flanellkängor och stora, hängiga jackor har alltså gjort en come back. Marc Jacobs lanserade förra hösten en grunge-kollektion som var en exakt återgivning av en kollektion han designade under stilens glansdagar 1993, skriver Moda Chicago.

Foto: Victor Juric / Unsplashed

Så dra på lite Max Martin-producerad pop, hitta ett par löst åtsittande byxor och låt loggan på sweatshirten synas ordentligt – ’millenials’ har fört fram 90-talet i rampljuset igen.