Ägget är det mest populära som någonsin producerats på sociala medier. Matprodukten har varit inne i en trend de senaste åren som fortfarande pågår.

För nästan ett år sedan blev en bild på ett ägg på Instagram det mest gillade inlägget på sociala medier någonsin med över 53 miljoner gilla-markeringar.

Det slog därmed fotot på Kylie Jenners dotter med hästlängder. Hon hade ”bara” skrapat ihop knappa 19 miljoner gilla-markeringar.

Ägget är den smått otroliga vinnaren på sociala medier. (Taget från instagram)

Redan 2018 skrev den amerikanska sajten Food Business News att ägget höll på att göra comeback. Från att vara en kolesterolbov har det börjat ses som del av en hälsosam diet. I USA var äggätandet på uppgång.

”Det här är inte en ’all time high’, men vi är på väg mot en ’all time high'”, sa Marc Dresner från American Egg Board till sajten.

Äggtrenden håller i sig än i dag. Elisabet Eriksson, grundaren av Espresso House, har börjat satsat på snabbmatsställen med äggprodukter i fokus. Ett koncept hon vill sprida vidare till Ungern, Ukraina, Filippinerna och Finland.

”Vi var själva trötta på att man inte kunde hitta den typen av snabbmat. Vi ville äta nyttigt men ändå gott. Det ska vara mycket protein och lite kolhydrater i det vi serverar och ägg är basen”, säger Elisabet Eriksson till Expressen.

Ägget är användbart i många områden. (Foto: Cristina Villegas/Unsplash)

Det kläcks också innovationer på äggområdet för att slippa skador på miljön. Företaget Pete and Gerry’s Organic Eggs i USA har börjat producera äggkartonger som kan användas om och om igen, skriver sajten Fast Company.

”Som ett ledande ekologiskt märke tog vi oss en titt på våra klimatavtryck och frågade oss själva vad vi kunde göra bättre”, säger vd Jesse Laflamme till sajten.

För den som vill prova att tillaga en trendig äggrätt så rekommenderas shahshuka från Mellansöstern.

Äggtrenden är nog inte på väg att skala ner ännu.