När två designexperter slår sina kloka huvuden ihop skapas magi. Här är fyra historiska samarbeten du måste känna till.

Oväntade kombinationer och överraskande samarbeten mellan två ledande varumärken verkar vara en återkommande trend – till allas förtjusning. I höst landar flertalet kollaborationer i handeln knappast passerar obemärkt förbi.

Marimekko x Uniqlo

Den japanska modekedjan Uniqlo och det finska modemärket Marimekko hyllar tillsammans Finlands vintertraditioner i form av en samling värmande och smarta plagg. Visionen är att skapa kläder för en kylig vinterpromenad i snön med familjen följt av en värmande brasa inomhus i stugan, skriver Damernas Värld.

Marimekkos välkända och djärva mönster syns på Uniqlos bästsäljande dunjackor och även accessoarerna har även en stor plats i kollektionen, med allt från randiga mössor till blockfärgade ponchos.

Foto: Unsplash/Immagine

Prada x Adidas

Vad händer när en streetikon slår sig ihop med ett världskänt modehus? I dagarna avslöjades det att Adidas och det italienska modehuset Prada släpper en exklusiv kollektion tillsammans i december. Damernas Värld rapporterar att samarbetet förenar de två märkenas genuina intresse för sport – och framför allt segling.

Två par skor som genomsyrar Pradas kärlek till italienskt läder förväntas släppas i limiterad upplaga och blir därmed ett av Pradas första designsamarbeten.

Foto: Unsplash/Camilla Carvarlho

Jonathan Adler x H&M Home

När H&M Home släpper sitt första samarbete någonsin är det självklart att den signeras av den amerikanske stjärnan Jonathan Adler. Som designer, keramiker och författare med ett extravagant ”art de vivre” är det ingen överraskning att kollektionen sprudlar av mönster och färg.

Enligt ELLE Decoration speglar samarbetet Adlers energiska personlighet i form av glamorösa inredningsdetaljer och storslagna textilier. Kanske är hans ansikts-prydda vaser de mest ikoniska delarna ur kollektionen – mer Adler än så blir det inte.

Acne Studios x Mulberry

Om det finns en egenskap som både Acne Studios och Mulberry delar är det en enorm trendfaktor, skriver ELLE. Fansen jublade när det i början av november meddelades att de två varumärkena skulle gå samman för ett speciellt samarbete.

Kollektionen föddes ur en mångårig vänskap mellan en kreativ chef och VD och sammanfogar Mulberrys eleganta design med Acnes futuristiska stil. Resultatet? 17 klassiska handväskor i uppdaterad design, skapade av två ikoniska formgivare.