Nederländerna ska göra slut med Holland – och spenderar miljoner för att få bort namnet. Här är anledningen.

Heter det Holland eller Nederländerna? Många säger båda. Nu rapporterar resesajten Lonely Planet att det är slut med det förstnämnda, och därför ska landet genomföra en ”rebranding”-kampanj för omkring 200.000 euro, motsvarande omkring 2 miljoner kronor.

Beslutet har tagits som ett led i arbetet med att begränsa den massiva turism som Nederländerna upplever – och som kan bli ännu värre. Enligt artikeln beräknas turismen i landet ligga på 29 miljoner besökare 2030, en ökning på över 50 procent från dagens nivåer.

Från och med nu heter det enbart Nederländerna. (Foto: Ian/Unsplash)

På grund av det stora antalet turister har man dragit ned betänkligt på marknadsföringen. Turistskatten höjdes vid årskiftet, och i vår väntar stängningar av turistbyråer i Spanien, Italien och Japan.

Huvudstaden Amsterdam är landets överlägset största resmål för turister, och hade 2016 hela 18 miljoner besökare. Staden ligger i provinsen Nord-Holland, vilket är en av anledningarna till att Holland kommit att användas synonymt med Nederländerna.

Med en nylansering av det formellt riktiga namnet är förhoppningen att sprida ut turismen något över landet. Frågan är om insatserna räcker för att avhjälpa det ovanliga problemet.