Alpin skidåkning intresserar svenskarna mer än någonsin. I år har det sålts liftkort för 1,7 miljarder kronor.

Det framgår av den senaste årsrapporten från branschorganisationen Svenska Liftanläggningars Organisation, SLAO.

Årets försäljning av liftkort och skidpass vid svenska anläggningar landade alltså på svindlande 1,7 miljarder kronor, en ökning med 2 procent från förra årets toppnotering.

”Svenskarna fortsätter att älska skidåkning, precis som vi har gjort i generationer. Nya trender som bidrog till vinterns starka resultat är ’hemestern’, det vill säga att semestra på hemmaplan men också att skidåkning numera berättigar till friskvårdsbidrag”, säger Titti Rodling, vd för SLAO, i rapporten.

Det faktum att liftkort numera kan köpas med friskvårdsbidrag är en faktor som bidragit starkt till den ökande försäljningen.

skidor-sol
Åre är ett populärt resmål under den svenska vintern. (Foto: Simon Lund/Unsplash)

De största regionerna i svensk skidåkning är Jämtland och Dalarna, vars skidanläggningar står för 78 procent av den svenska marknaden.

Största aktör på marknaden är fortsatt Skistar, som med sina 49,8 procent av marknaden är ohotad etta. Tvåa är Branäsgruppen 9,4 procent.

Sajten Freeride berättar att Sveriges skidanläggningar investerade över 400 miljoner kronor i liftar, pister och snöläggningskapacitet förra vintern. Till årets vinter öppnar även den första stora anläggningen på 30 år: Idre Himmelfjäll.

åre-skidanläggning
Åre är en av Sveriges största skidorter. (Foto: Dmitriy Karfagenskiy/Unsplash)

Även de populära ”hemmabackarna” i tätorterna går enligt rapporten fortsatt starkt – så oavsett om du tar tåget upp till Åre, eller stannar hemma i Hammarbybacken, lär du knappast vara ensam i pisten.

(Foto: Christian ter Maat/Unsplash)